Neděle, 21 srpna, 2022
novinky

Prezidentka schválila zákon o silniční dopravě

Redakce doporučuje

Rozsah vozidel a jízdních souprav, které budou v rámci Evropské unie (EU) při přepravě zboží podléhat povinnosti mít licenci Společenství, se rozšíří. Vyplývá to z návrhu zákona o silniční dopravě z dílny Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, který v pátek podepsala prezidentka Zuzana Čaputová. Informoval o tom její mluvčí Martin Strižinec.

Cílem novely zákona je provedení evropského nařízení. Resort dopravy přiblížil, že požadavky na přístup k povolání provozovatele silniční dopravy budou od 21. května 2022 povinné i pro provozovatele, kteří používají motorová vozidla nebo jízdní soupravy pro přepravu zboží v mezinárodní dopravě, jejichž největší přípustná celková hmotnost přesahuje 2,5 tuny, ale nepřesahuje 3,5 tuny.

„Z povinnosti mít licenci Společenství budou nadále vyňaty všechny přepravy (mezinárodní i vnitrostátní) prováděné vozidly, jejichž celková hmotnost včetně přípojných vozidel nepřesahuje 2,5 tuny a vnitrostátní přepravy prováděné vozidly, jejichž celková hmotnost včetně přípojných vozidel přesahuje 2,5 tuny, ale nepřesahuje 3,5 tuny,“ dodalo MDV v důvodové zprávě. Povolení provozovatele vnitrostátní dopravy a licenci Společenství rovněž podle MDV nemusí mít ti, kteří poskytují služby osobní silniční dopravy výlučně pro neobchodní účely.

Návrh zákona zároveň upraví podmínky finanční spolehlivosti, podmínky odborné způsobilosti vedoucího dopravy a provozovatele silniční dopravy, který provozuje motorová vozidla nebo jízdní soupravy pro přepravu zboží v mezinárodní dopravě, jejichž největší přípustná celková hmotnost přesahuje 2,5 tuny, ale nepřesahuje 3,5 tuny.

Novela se zabývá i kontrolami provozovatelů silniční dopravy, které by měly být cíleně zaměřeny na podniky se zvýšeným rizikem. Upraví se také způsob výměny informací mezi členskými státy. „Informace se budou vyměňovat kromě elektronického registru provozovatelů silniční dopravy i prostřednictvím informačního systému o vnitřním trhu, tzv. IMI systém, který je již v současnosti využíván ke spolupráci mezi členskými státy Evropské unie a Evropskou komisí v jiných oblastech,“ konstatuje resort dopravy. Upravit se má i oblast přepravy nebezpečných věcí, sankce, kompetence a jiná ustanovení vyplývající z aplikace zákona v praxi.

Na základě schváleného pozměňovacího návrhu poslance Miloše Svrčeka (Jsme rodina) se zároveň upraví i poskytování podpory pro provozovatele taxislužby, osobní dopravy nebo nákladní silniční dopravy v souvislosti se zmírněním negativních následků pandemie. „Vzhledem k prodloužení rámce na kompenzaci poklesu tržeb v souvislosti s onemocněním COVID-19 není časové ohraničení (do konce roku 2021) možnosti ministerstva poskytnout příspěvek vhodné,“ odůvodnil poslanec.

- Reklama -magazin
- Reklama -PR článek

Nejnovější články

Mají firemní školení o IT bezpečnosti smysl?

Věděli jste, že až 88 procent všech úniků dat je způsobeno chybou zaměstnance? Vyplývá to z výzkumu Stanfordské univerzity. Odpověď...
- Reklama -magazin

Více od autora

- Reklama -spot_img